Etter det ordinære årsmøtet var det duket for paneldebatt om operaregi. Det er mange som mener mye om modernisering og moderne regi. Per Boye Hansen meldte forfall, Hedda Høgåsen-Hallesby fra Operaen stilte i stedet for ham. Tidligere kinosjef Ingeborg Moræus Hanssen og Hild Borchgrevink, anmelder i Dagsavisen og redaktør i scenekunst.no, var de to andre debattantene. Medlemmer hadde sendt inn spørsmål til panelet på forhånd, disse ble lagt fram av ordstyrer Geir Moen. Vi fikk også noen klare meningsytringer fra publikum i salen. Det ble en interessant debatt, og kan hende var vi flere som fikk et mer nyansert syn på hva modernisering kan innebære?
Årsmøtet foregikk uten kontroverser av noe slag. Deichman stilte foredragssalen og sitt tekniske utstyr til vår disposisjon. Årsmelding med regnskap, samt valgkomiteens innstilling var utsendt på forhånd. Etter en 2-årsperiode som leder ba Anne C. Eriksen om avløsning. Styremedlem Geir Erik Moen overtok som styreleder, mens Anne gikk tilbake som styremedlem (som hun har vært i mange år). Øvrige plasser i styret forble uendret da alle hadde sagt seg villig til gjenvalg. Årsmelding ble tatt til etterretning, årsregnskapet ble godkjent. Etter det ordinære årsmøtet var det duket for paneldebatt om operaregi. Det er mange som mener mye om modernisering og moderne regi. Per Boye Hansen meldte forfall, Hedda Høgåsen-Hallesby fra Operaen stilte i stedet for ham. Tidligere kinosjef Ingeborg Moræus Hanssen og Hild Borchgrevink, anmelder i Dagsavisen og redaktør i scenekunst.no, var de to andre debattantene. Medlemmer hadde sendt inn spørsmål til panelet på forhånd, disse ble lagt fram av ordstyrer Geir Moen. Vi fikk også noen klare meningsytringer fra publikum i salen. Det ble en interessant debatt, og kan hende var vi flere som fikk et mer nyansert syn på hva modernisering kan innebære? Møtet ble avsluttet med en prisutdeling. Den Norske Operas Venners hederspris går til en kunstner eller annen ansatt i Operaen, som gjennom en årrekke har gjort stor innsats i Den Norske Opera & Ballett. Ole Jørgen Kristiansen, baryton i Den Norske Opera & Ballett, er en meget verdig prisvinner. Han har gledet oss gjennom sin tolkning av utrolig mange roller siden 1994, nå sist i Lohengrin og La Traviata. Med seg til møtet hadde han pianist Tore Dingstad, og de ga oss en strålende avslutning på denne sesongens medlemsmøter.
Comments are closed.
|
Operaens venner OsloVi er en venneforening med formål å støtte Den Norske Opera & Ballett. Arkiv
May 2024
|